آشپزی و شیرینی پزی

در این وبلاگ شما میتوانید از خدمات سایت بازار خانگی مانند آشپزی ، شیرینی پزی ، انواع کیک با خبر بشوید .

آشپزی و شیرینی پزی

در این وبلاگ شما میتوانید از خدمات سایت بازار خانگی مانند آشپزی ، شیرینی پزی ، انواع کیک با خبر بشوید .

  • ۰
  • ۰

مجسمه سازی

در یونان باستان جاه طلبی ها و جنگ خونریزی و کشور گشائی های پادشاهان باعث از بین رفتن و نابود گشتن تعداد بسیار زیادی از آثار هنری آن دوران شد اما آثار هنری مجسمه سازی از گزند این حملات در امان ماند و کمترین آسیب ها را دید .مقدار زیادی از آگاهی ما و شناخت مان نسبت به هنر یونان باستان از تحقیق و تفحص در مجسمه های باقی مانده نشات می گیرد .

هنر مجسمه سازی یونان با وجود مجسمه های گوناگون که قسمت هائی از پیکره آن از گزند حوادث جان سالم به در برده اند قدرت خالق اثر هنری در توجه نمودن به عناصر حقیقت انگاری را به نمایش می گذارد. یونانیان باستان معتقدند به خدایان گوناگون ،مجسمه هائی برای انجام عبادات خود ساخته  و در معبد قرار داده و آنها را مورد پرستش قرار می دادند .مجسمه های سنگی و برنزی فراوانی نیز ازخدایان و قهرمانان  خود در میادین و معابر عمومی قرار میدادند .

مصری های باستان اعتقاد به این داشتند که پس از مرگ روح  آن شخص متوفی به این دنیا بازگشت دوباره دارد  و برای  جلوگیری از سر در گمی و آواره شدن روح ،مجسمه هائی از  جنس سنگ و چوب و گچ و برنز می تراشیدند و در اماکن با ضریب امنیت بالا قرار قرار می دادند ، چهره ی مجسمه های ساخته شده عینا شبیه به اشخاص فوت شده بودند .اعتقاد مصریان باستان این بود که روح شخص مرده در درون این مجسمه سکنی می گزیند و در آرامش کامل تا ابد در آنجا منزل می کند.

در عصر حاضر هیچ مجسمه ای که خدای یونانیان قدیم یعنی اهورامزدا در آن بتوان مشاهده کرد موجود نیست.

در کشورهای مجاور یونان یعنی کشورهای مصر و یونان و هند مجسمه های فراوانی از گذشته های دور به جا مانده است .هندی ها عموما  مجسمه های بودا را در معبد خود نگهداری می کنند .مصری ها مجسمه فراعنه  را می ساختند و رومی ها پیکر امپراطوران و فرمانده های بزرگ خود را در سنگ می تراشیدند یا در برنز می ریختند.

در ادامه به مجسمه های زیبائی که در دوره هخامنشی و اشکانیان باقی مانده اشاره می نمائیم.

چندین سال قبل ،آقای علی سامی در تخت جمشید سر مجسمه کوچکی را پیدا نمودند که جنس آن از سنگ لاجورد بود و تنها مجسمه قابل توجهی  است که تا کنون در تخت جمشید پیدا شده است .تصویر صورت جوانی است که حدودا 20 ساله بوده و موهای او همانند موهائی که دوران هخامنشیان به جا مانده  مجعد  است و بر سرش کلاه کنگرداری وجود دارد که مختص به پادشاهان آن زمان است .

به جز سر  این مجسمه ،پیکر دیگری که از سنگ یا گچ تراشیده شده باشد و در درون قالب برنز ریخته شده باشداز زمان هخامنشان در دست نیست .

از دوره اشکانیان مجسمه های فراوانی برنزی و گلی بسیار کوچک که تقریبا  به سبک های یونانی است کشف گردیده است.   

  • ۹۴/۰۹/۱۵
  • bazar bazra

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی